Köp- och leveransvillkor

 

Avtal om köp

Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av SkaViLeka.se till den e-postadress som angivits vid beställningen.

Genom beställningen godtar du nedanstående villkor. Åldersgräns för handel är 18 år och vi levererar inom Sverige.

 

Priser

Alla priser på SkaViLeka.se är angivna i svenska kronor och moms på 25 % ingår.

Kampanjpriser och andra erbjudanden gäller så långt lagret räcker. Vi förbehåller oss rätten att makulera en order ifall pris eller produktbild blivit fel.

 

Betalningsalternativ

- Klarna Checkout

Kontakt Klarna: 08-120 120 10

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Vilka betalsätt som erbjuds dig kan variera från butik till butik, men också beroende på vår kreditbedömning. De vanligaste betalningsmetoderna är dock faktura, delbetalning, kort, banköverföring eller annan direktbetalning. Allt är lika säkert. 

Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Checkout godkänner du våra användarvillkor och vår användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår nedan.

Klarna Checkout Användarvillkor

Genom att använda Klarna Checkout godkänner du Klarna Bank AB (publ):s (556737-0431, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm), "Klarna", villkor såsom de framgår nedan, inklusive eventuella bilagor eller annat material vartill hänvisas ("Villkoren"). I och med att du anger eller efterfrågar information börjar du använda Klarna Checkout. Därigenom har du också godkänt vår behandling av dina personuppgifter, inklusive möjligheten för oss att överföra uppgifterna till tredje part eller för behandling utanför EU/EES-området. För att få använda Klarna Checkout måste du vara minst 15 år.

Läs mer här:http://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/Klarna/sv_se/checkout

Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.

För de flesta betalsätt, när du slutför ett köp via Klarna Checkout, träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har. Du kan dock erbjudas andra betalningssätt i Klarna Checkout (såsom exempelvis Swish), där Klarna inte övertar fordringen från butiken, utan din betalning av skulden regleras i stället direkt till säljaren. Ditt köp kommer dock även i dessa fall att omfattas av Klarnas köparskydd.


- Klarna Konto


Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar

  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet

  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter

  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura

  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad

  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp

  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.
Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 

 

Swish

Du väljer annat betalsätt i kassan och där väljer du swish. Vill du swisha manuellt är vårt swishnummer 1230 82 68 67 till Havima Webshop AB.

 

- Payson

Betalning med Payson. Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett PaysonKonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson.

Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank.

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel.

All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Payson startades 2004 i syfte att hjälpa privatpersoner och företag som vill ta betalt eller skicka pengar på ett enkelt och säkert sätt. Idag är Payson ett av Sveriges ledande företag i området med flera miljoner användare och tusentals anslutna företag. Sedan 2012 är vi en del av Svea Bank. Läs mer om Payson här: www.payson.se.

 

Leveranstid

Normal leveranstid är cirka 2-5 arbetsdagar.

Större ordrar skickas med DBSchenker, vilket tar ca 2-5 arbetsdagar. Brevpost skickas med PostNord Varubrev, vilket tar ca 2-5 arbetsdagar. 

Under högsäsong kan det ta längre tid. Om varan blir försenad ytterligare kommer du att få kontakt via kundtjänst och då kan du välja att häva köpet och få pengarna tillbaka.

 

Leveranssätt

Vi skickar beställningar med spårbar frakt med DBSchenker (paket).

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss, så fakturerar vi dig 250 kr för vårt arbete med hantering av varorna. 

Har du valt hemleverans och inte tar emot ditt paket, får du själv stå för hemleveranskostnaden + en avgift på 250-500 kr för fraktbolagens extra kostnader.

Har du valt företagsleverans och inte tar emot ditt paket, får du själv stå för leveranskostnaden + en avgift på 250-500 kr för fraktbolagens extra kostnader.

 

Frakt

Fraktkostnaden är 49-69 kr beroende på vikt och volym.

 

Retur 

Du har 365 dagars öppet köp på dina varor. 

OBS! Ånger- och returrätt gäller ej för LEGO lösa minifigurer.

Innan du returnerar en vara vill vi gärna att du kontaktar oss. Mail till kundtjänst är [email protected]

Returfrakten (69 kr) står du som kund själv för och returfraktsedel får du från oss via mail. 

LEGO-kartongen måste vara obruten och i säljbart skick. Skadad retur eller bruten förpackning ersätts med halva inköpspriset.

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss, så fakturerar vi dig 250 kr för vårt arbete med hantering av varorna. 

Har du valt hemleverans och inte tar emot ditt paket, får du själv stå för hemleveranskostnaden + en avgift på 250-500 kr för fraktbolagens extra kostnader.

Har du valt företagsleverans och inte tar emot ditt paket, får du själv stå för leveranskostnaden + en avgift på 250-500 kr för fraktbolagens extra kostnader.

 

Ångerrätt

Den person som för privat ändamål ingår distansavtal med SkaViLeka.se har enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) två veckors ångerrätt. SkaViLeka.se har valt att ha 365 dagars returrätt.

Vid utövande av ångerrätten står du som kund för returkostnaden på 69 kr. Returkostnaden justeras i samband med återbetalningen av dina pengar.

Ångerrätten gäller från dagen köparen tar emot varan. Köparen har rätt att undersöka varan men den måste vara i väsentligen oförändrat skick för att köparen ska kunna ångra köpet.

Ångerrätten gäller även om köparen varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den. Köparen ska skicka tillbaka vara till säljaren och köparen ska betala kostnaderna för returfrakten.

Säljaren återbetalar priset för varan, men köparen står för returfraktskostnaden. Återbetalningen ska göras snarast och senast inom 30 dagar från det att köparen ångrat sig.

LEGO-kartongen måste vara obruten och i säljbart skick. Skadad retur ersätts med halva inköpspriset. 

Har du däremot beställt en vara och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss, så fakturerar vi dig 250 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Har du valt hemleverans och inte tar emot ditt paket, får du själv stå för hemleveranskostnaden + en avgift på 250-500 kr för fraktbolagens extra kostnader.

Har du valt företagsleverans och inte tar emot ditt paket, får du själv stå för leveranskostnaden + en avgift på 250-500 kr för fraktbolagens extra kostnader.

För att skicka tillbaka en vara till oss ber vi dig om att kontakta vår kundtjänst via e-post: [email protected]

 

Reklamation/Garanti

Det är alltid 1 års garanti på de produkter du köper. Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador.

Du kan reklamera en felaktig vara i upp till tre år.

För återbetalning - kontakta oss via mail: [email protected] eller tel 070-3012888 (vardagar 10-13), innan du skickar något paket. Då får du en returfraktsedel av oss.

Om det saknas LEGO-bitar i en ask kan du kontakta LEGO konsumentservice på https://www.lego.com/sv-se/service/ De är även experter och kan ge byggråd och beskrivningar. Numret till LEGO kundtjänst är: 020 12 76 23

 

Skador på paket och ej uthämtade paket

Upptäcker du skador på paketet skall du anmäla det hos ombudet direkt när du hämtar ut ditt paket.

Kontakta kundtjänst, mail: [email protected] 

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss, så fakturerar vi dig 250 kr för vårt arbete med hantering av varorna. 

Har du valt hemleverans och inte tar emot ditt paket, får du själv stå för hemleveranskostnaden + en avgift på 250-500 kr för fraktbolagens extra kostnader.

Har du valt företagsleverans och inte tar emot ditt paket, får du själv stå för leveranskostnaden + en avgift på 250-500 kr för fraktbolagens extra kostnader.

 

Personuppgifter (GDPR)

SkaViLeka.se ingår i Havima Webshop AB (org.nr 559028-5440) som ansvarar för de personuppgifter som du som kund lämnat till oss. Dina personuppgifter används i syfte att upprätthålla relationen mellan dig som kund och SkaViLeka.se som leverantör.

Genom godkännande av köpeavtalet med SkaViLeka.se samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order, möjliggöra uppdatering av din orderstatus,

samt för eventuella marknadsföringsändamål av SkaViLeka.se. Som kund kan du när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få eventuella erbjudanden eller annan information.

Kontakta [email protected] om du vill att vi raderar eller ändrar dina uppgifter eller logga in på din sida. Du kan avanmäla dig från vårt nyhetsbrev på egen hand här: https://skavileka.se/newsletter/

 

Personuppgiftspolicy

1. Introduktion

Det här dokumentet innehåller information om behandling av personuppgifter inom ramen för vår användning av kunddata.

2. Personuppgiftsansvarig

Personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter är:

Havima Webshop AB
559028-5440
Box 220
331 22 Värnamo

3. Allmänt

Havima Webshop AB är personuppgiftsansvarig i enlighet med dataskyddsförordningen (2016/679). Denna information förklarar hur vi hanterar insamling, behandling, användning och delning av dina personuppgifter. Havima Webshop ABs policy rörande personuppgiftsbehandling är att visa största hänsyn angående de personuppgifter vi hanterar och vi lagrar dina personuppgifter under den tid som vi har anledning att behålla dem. Vi strävar att vara transparenta hur vi använder dina personuppgifter samt hur du kan kontrollera dina uppgifter.

4. Vilken information samlar Havima Webshop AB in om dig?

Havima Webshop AB samlar in dina personuppgifter när du registrerar dig hos oss, köper eller beställer en vara. Vi samlar även in uppgifter när du t ex frivilligt deltar i tävlingar eller kontaktar vår kundtjänst. Har du registrerat dig för vårt nyhetsbrev kommer din e-postadress och ev. ditt namn användas för marknadsföringsändamål fram till dess att du avslutar prenumerationen. Du kan när som helst avsluta prenumerationen av nyhetsbrev genom att kontakta oss på [email protected] eller klicka på avprenumerera-länken i nyhetsbrevets sidfot. Information om webbsideanvändning samlas in via cookies. För att fullgöra en beställning på vår webbplats kan du bli ombedd att lämna uppgifter om ditt namn, personnummer, e-postadress, leveransadress och telefonnummer.

5. Hur behandlar Havima Webshop AB din information?

Vi samlar in och behandlar uppgifter om dig som krävs för att behandla din beställning, hantera ditt konto, betalningsinformation, leveranser samt skicka nyheter och erbjudanden. Alla personuppgifter behandlas med beaktande av konfidentialitet och alltid med stöd av laglig grund. Om det är nödvändigt kommer dina personuppgifter överföras till våra tjänsteleverantörer (t ex fraktbolag (DHL, Schenker och PostNord) och faktureringsbolag (Klarna AB, Payson, PayPal) eller berörda myndigheter.

6. Så länge sparas personuppgifterna

Havima Webshop AB sparar personuppgifterna så länge som det behövs för ändamålet de samlades in för eller så länge som det krävs enligt lagar eller andra författningar. Köp, orderhistorik och reklamationer sparas så länge som vi är skyldiga att göra det för att följa krav enligt lag. Uppgifter för marknadsföring sparas till dess du begär att inte längre få del av marknadsföringsmaterial. Uppgifter för förhindrande av missbruk och brott sparas så länge som vi behöver det för att förebygga eller rapportera brott.

7. Registrerades rättigheter

Du har rätt till att begära information om dina personuppgifter som vi behandlar. Du har rätt att när som helst begära rättelse eller radering av dina uppgifter som du anser vara felaktiga.

8. Klagomål

Om du har frågor angående hur dina personuppgifter har behandlats kan du kontakta oss på [email protected] eller lämna ett klagomål hos en tillsynsmyndighet.

9. Kontakta oss

Du kan kontakta oss via:

Eller skriv till:

Havima Webshop AB
Box 220
331 22 Värnamo

 

Produkter
Drift & produktion:  Wikinggruppen